Zespół Szkół Ekonomicznych
im. Mikołaja Kopernika
w Skarżysku-Kamiennej

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna

Telefony wsparcia:

Antydepresyjny Telefon: Forum Przeciw Depresji

tel. 22 594 91 00
(czynny w każdą środę – czwartek od 17.00 do 19.00)
koszt połączenia jak na numer stacjonarny
wg taryfy Twojego operatora telefonicznego

Telefon zaufania dla osób dorosłych
w kryzysie emocjonalnym

tel. 116 123
(poniedziałek-piątek od 14:00-22:00, połączenie bezpłatne)

Całodobowa bezpłatna infolinia dla  nauczycieli

tel. 800 080 222
(czynne całodobowo)

Telefon dla nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

tel. 800 100 100
(poniedziałek-piątek, od 12.00-15.00)

Telefon Interwencyjny

tel. 600 070 717
Dyżury w godzinach 10:00-16:00
– psychologiczny: od pon. do pt. (bez czwartków)
– prawny: czwartki

Bezpłatna linia wsparcia dla osób po stracie bliskich

tel. 0 800 108 108
(poniedziałek-piątek od 14.00 do 20.00)

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna

tel. 22 425 98 48
(poniedziałek – piątek od 17:00 do 20:00 / sobota od 15:00 do 17:00)

Czy Twojemu uczniowi dzieje się krzywda? Jak rozpoznać i zareagować na sygnały krzywdzenia nastolatka?

Krzywdzenie dziecka to każdy akt zaniedbania lub przemocy ze strony rodziców/opiekunów, który zagraża zdrowiu, rozwojowi i bezpieczeństwu dziecka.

Pamiętaj! Nie musisz mieć dowodów, aby zareagować. Wystarczy uzasadnione podejrzenie!

Sygnały, które mogą świadczyć o tym, że uczeń/nica jest krzywdzony/a:

Fizyczne:

  • Niewyjaśnione siniaki, zadrapania, oparzenia
  • Złamania, urazy w różnych fazach gojenia
  • Wycofanie z kontaktów fizycznych
  • Lęk przed powrotem do domu

Emocjonalne:

  • Nagłe zmiany w zachowaniu (np. agresja, wycofanie, lęk)
  • Niska samoocena, poczucie bezwartościowości
  • Problemy ze snem, koszmary
  • Regresja do zachowań dziecięcych
  • Próby samookaleczenia, myśli samobójcze

Zaniedbanie:

  • Zaniedbanie higieny osobistej
  • Permanentne zmęczenie, głód
  • Brak odpowiedniej odzieży, obuwia
  • Częste nieobecności w szkole

Sygnały wskazujące na przemoc seksualną:

  • Znajomość zachowań seksualnych nieadekwatna do wieku
  • Lęk przed konkretnymi osobami, miejscami
  • Bóle w okolicach intymnych
  • Zachowania autodestrukcyjne

 Młodzież, która doświadczają krzywdzenia, nie zawsze manifestuje to w oczywisty sposób. Wiele z tych osób, szczególnie te bardzo grzeczne, ciche i uległe, starają się ukryć problem. Często boją się reakcji dorosłych, obawiają się konsekwencji lub wstydzą się tego, co się dzieje.

Dodatkowe sygnały, które mogą wskazywać na problem u dzieci "grzecznych":

  • Nadmierna uległość: Zawsze starają się przypodobać starszym uczniom, nauczycielom, unikają konfliktów za wszelką cenę, biorą winę na siebie.
  • Nadmierna pomocność: Próbują "zasłużyć" na miłość i akceptację, wyręczając innych w obowiązkach.
  • Brak spontaniczności: Są wycofane, rzadko się śmieją, unikają zabaw z rówieśnikami.
  • Perfekcjonizm: Stawiają sobie bardzo wysokie wymagania, boją się porażki i odrzucenia.
  • Problemy z koncentracją: Trudności z skupieniem uwagi, gorsze wyniki w nauce.

W przypadku dzieci "ugrzecznionych" szczególnie ważne jest:

  • Nawiązanie bliskiej relacji opartej na zaufaniu. Takie osoby potrzebują czasu i poczucia bezpieczeństwa, aby się otworzyć.
  • Obserwacja w kontekście grupy rówieśniczej. Porównanie zachowania nastolatka z zachowaniem rówieśników może ułatwić dostrzeżenie niepokojących sygnałów.
  • Zwrócenie uwagi na wszelkie, nawet drobne, zmiany w zachowaniu. Nagłe pogorszenie ocen, wycofanie z kontaktów społecznych, spadek nastroju - to wszystko powinno zwrócić naszą uwagę.
  • Zapewnienie, że dziecko/nastolatek nie jest winny. Młodzież, która doświadcza krzywdzenia, często obwinia siebie za to, co się dzieje. Ważne, aby im przekazać, że to nie jest ich wina i że zasługują na pomoc.

Pamiętajmy, że każdy uczeń/nica, niezależnie od tego, czy jest "grzeczny/a" czy "niegrzeczny/a", ma prawo do bezpiecznego i szczęśliwego dzieciństwa. Bądźmy czujni i reagujmy na każdy sygnał, który może świadczyć o tym, że młody człowiek  potrzebuje pomocy.

Co możesz zrobić?

  1. Bądź uważny i troskliwy. Rozmawiaj z uczniem, słuchaj uważnie.
  2. Buduj zaufanie. Pokaż, że jesteś osobą, której uczeń może się zwierzyć.
  3. Nie oceniaj i nie bagatelizuj. "To tylko siniak", "Na pewno przesadzasz" - takie słowa ranią.
  4. Dokumentuj swoje obserwacje. Zapisz daty, opisz zauważone ślady, zachowania.
  5. Skonsultuj się z pedagogiem/psychologiem szkolnym.
  6. Zgłoś sprawę! Zadzwoń na policję (112) lub do ośrodka pomocy społecznej.

Pamiętaj! Twoja reakcja może uratować dziecku zdrowie, a nawet życie.

Jak rozpoznać, że uczeń jest ofiarą przemocy rówieśniczej?

Zmiany w zachowaniu:

  • Wycofanie społeczne, unikanie kontaktów z rówieśnikami, szczególnie z konkretną grupą
  • Lęk przed szkołą, wagary, spadające wyniki w nauce
  • Nagłe zmiany nastroju, płaczliwość, drażliwość
  • Obniżona samoocena, poczucie bezwartościowości
  • Zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia, zaburzenia odżywiania)

Sygnały fizyczne:

  • Niewyjaśnione siniaki, zadrapania, rany
  • Zniszczone rzeczy osobiste (np. podręczniki, ubrania)
  • Skargi na bóle brzucha, głowy, problemy ze snem

Sygnały wskazujące na cyberprzemoc:

  • Unikanie korzystania z komputera/telefonu
  • Nagłe wylogowywanie się z kont społecznościowych
  • Zmiany w aktywności online (np. usuwanie zdjęć, zmiana grona znajomych)
  • Niechęć do rozmowy o tym, co dzieje się w sieci

Dodatkowe wskazówki:

  • Zwróć uwagę na dynamikę grupy. Czy w klasie są jacyś outsiderzy?
  • Obserwuj uczniów podczas przerw. Czy ktoś jest izolowany, wyśmiewany?
  • Rozmawiaj z uczniami. Stwórz atmosferę zaufania, aby czuli, że mogą się Tobie zwierzyć.

Co robić, gdy podejrzewasz przemoc rówieśniczą?

  • Nie ignoruj problemu.
  • Porozmawiaj z uczniem, który może być ofiarą. Zapewnij go o swoim wsparciu.
  • Zbierz informacje od innych uczniów i nauczycieli.
  • Skonsultuj się z pedagogiem/psychologiem szkolnym.
  • Poinformuj rodziców/opiekunów o swoich obawach.
  • Podejmij interwencję w klasie, np. przeprowadź zajęcia na temat przemocy rówieśniczej.

Pamiętaj, że Twoja reakcja może przerwać spiralę przemocy i pomóc dziecku, które jej doświadcza.

 

Scenariusze pomocne do pracy z młodzieżą:

https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32802105/Antydyskryminacja_z-05.pdf/55ddb72a-efde-e15d-b5f2-253d364e50b5?t=1634497736865

 

Materiały zostały opracowane na podstawie następujących źródeł:

  • NASK - Bezpieczeństwo dzieci w internecie: https://www.saferinternet.pl/ - Strona poświęcona bezpieczeństwu dzieci w sieci, z informacjami na temat cyberprzemocy i sposobów jej przeciwdziałania.
  • Fundacja Kidprotect.pl: https://kidprotect.pl/ - Organizacja zajmująca się bezpieczeństwem dzieci w internecie, oferująca m.in. materiały na temat cyberprzemocy.
  • Olweus, D. (2006). Przemoc w szkole. Jak skutecznie rozwiązywać problem. Warszawa: Wydawnictwo CPE. Publikacja zawierająca opis programu przeciwko agresji i przemocy w szkole.
  • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: https://fdds.pl/ - Strona organizacji pozarządowej, oferującej materiały dla rodziców i specjalistów na temat rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy.
  • Niebieska Linia: https://www.niebieskalinia.pl/ - Strona Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" z informacjami na temat różnych form przemocy, w tym przemocy rówieśniczej.

 

 

facebook